Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

sklep
firmowy

+48 32 269 08 87

 

 

hurtownia

+48 784 934 910

Jaka jest różnica między akumulatorem EFB i AGM?

Obecnie akumulatory samochodowe nie są używane tylko do rozruchu silnika. Z roku na roku wymaga się od nich dużo więcej, gdyż pojazdy wyposażone są w coraz większe ilości sprzętu elektrycznego, dlatego muszą one również dostarczać prąd podczas postoju do wielu urządzeń, które zużywają energię. Najczęściej jest to klimatyzacja, multimedia czy światła. System start-stop jest wykorzystywany w większości nowych pojazdów. Układ ten automatycznie włącza i wyłącza silnik samochodowy w czasie postoju, tym samym pozwala ograniczyć emisję CO2.

Do obsługi systemu start/stop oprócz układu zarządzania energią i czujnika baterii niezbędne są specjalne akumulatory. W zależności od zapotrzebowania na energię i wymaganą odporność na wibracje lub obciążenia cykliczne stosuje się dwie różne technologie akumulatorów. Są to akumulatory EFB i AGM wykorzystywane w pojazdach z systemami start/stop i hamowania regeneracyjnego (rekuperacja). Akumulatory te różnią się jednak od siebie budową i niektórymi parametrami. Sprawdź, jaka jest między nimi różnica!

Czym cechują się akumulatory AGM?

Akumulatory wyprodukowane w technologii AGM, czyli Absorbent Glass Mat są zaliczane do grupy akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Mają one między płytami specjalne włókno szklane o dużej porowatości, które wchłania elektrolit, a powstające podczas ładowania akumulatora gazy odprowadzane są do elektrody ujemnej, gdzie zamieniają się w wodę. Dzięki temu wyeliminowany został problem wydzielania oparów kwasu siarkowego, a w bateriach tych nie ma ubytku elektrolitu.  

Akumulatory AGM przeznaczone są dla pojazdów klasy średniej i wyższej, aż do klasy luksusowej z systemem start-stop o najwyższym zapotrzebowaniu na energię i odzyskiwaniu energii hamowania. Wystarczają one do ok. 360 000 uruchomień silnika. Dobrym przykładem jest akumulator Banner Running Bull AGM. Ma on mniejszą oporność wewnętrzną niż tradycyjne baterie kwasowo-ołowiowe z ciekłym elektrolitem. To powoduje, że proces ładowania i poboru prądu jest szybszy. Akumulatory te są również bardziej odporne na głębokie rozładowania. Są bardzo dobrze przystosowane do pracy buforowej w systemach zasilania awaryjnego UPS. Cechują się także stosunkowo atrakcyjną ceną.

Czym charakteryzują się akumulatory EFB?

Akumulatory EFB, czyli Advanced Flooded Battery są wykorzystywane w samochodach małych oraz autach klasy średniej i wyższej o wysokim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonych w technologię start/stop bez systemu hamowania rekuperacyjnego. Wystarczają one do ok. 270.000 uruchomień silnika. Wykonane są w technologii z ciekłym elektrolitem, jednak charakteryzują się bardzo niskim oporem wewnętrznym. Płyty akumulatora są wzmocnione powłoką z poliestru. Często stosuje się również dodatki węglowe celem zwiększenia przewodności elektrycznej.

Akumulatory EFB wykazują odporność na pracę cykliczną, czyli częste rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu. Zostały stworzone dla samochodów z częstymi rozruchami i dużą liczbą odbiorników prądu. Akumulator dobrze współpracuje też z systemami redukcji spalin. Jest produkt, który w razie potrzeby nadaje się do długiego magazynowania.