Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

sklep
firmowy

+48 32 269 08 87

 

 

hurtownia

+48 784 934 910

Czy krótka jazda samochodem szkodzi akumulatorowi?

Rendery kolorowych akumulatorów

Akumulator to ważny element każdego pojazdu. Dzięki zgromadzonej w nim energii można bez problemu uruchomić silnik, a także korzystać z zasilania różnych systemów mimo tego, że motor auta nie pracuje. Zdarza się jednak, że w niektórych sytuacjach akumulator samochodowy odmawia posłuszeństwa. W przypadku, gdy mamy do czynienia z baterią, która ma już za sobą długi okres eksploatacji powodem może być nadmierne zasiarczenie lub brak elektrolitu. W sytuacji, gdy auto jest stosunkowo nowe, przyczyny mogą być zupełnie inne. Przyjrzyjmy się temu, jak działa akumulator i zobaczmy, jakie są dla niego najkorzystniejsze warunki użytkowania.

Akumulator i zużycie energii elektrycznej w aucie

Nowoczesne auta mają bardzo wiele odbiorników prądu. Jest on potrzebny nie tylko do dostarczania iskry przez świece zapłonowe, lecz także do zasilania licznych podzespołów elektronicznych – komputerów, sterowników, silniczków elektrycznych. Wymagają go również systemy multimedialne czy urządzenia podnoszące komfort podróżowania – od podgrzewanych foteli po elektrycznie domykane klapy bagażnika.

Prąd potrzebny do funkcjonowania wszystkich urządzeń jest podczas jazdy wytwarzany dzięki alternatorowi. Zasila on wszystkie systemy, a nadwyżka prądu jest kierowana do akumulatora, ładując go. Optymalny poziom ładowania auto osiąga zwykle wtedy, gdy silnik przez dłuższy czas pracuje na średnich obrotach. Proces ładowania jest bardzo ważny, ponieważ pozwala akumulatorowi na uzupełnienie prądu, który został zużyty na uruchomienie silnika.

W przypadku, gdy auto porusza głównie na krótkich trasach, jest ono stosunkowo często uruchamiane. Jednocześnie niewielkie przebiegi sprawiają, że alternator nie jest w stanie wytworzyć właściwej ilości energii, by wyrównać ubytki. Dodatkowym elementem jest to, że wszystkie uruchomione odbiorniki prądu zmniejszają „wolną” ilość energii, która może być wykorzystana do ładowania.

Kłopotem jest także to, że nawet jeśli udaje się w dłuższym okresie zachować równowagę między cyklami rozładowania i ładowania to akumulator rzadko kiedy jest w pełni naładowany. Taki stan bardzo obniża jego żywotność i sprawia, że po stosunkowo krótkim czasie może on wymagać wymiany.