Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

sklep
firmowy

+48 32 269 08 87

 

 

hurtownia

+48 784 934 910

Czy każdy akumulator wymaga uzupełniania elektrolitu?

akumulator

Akumulator samochodowy pozwala na uruchomienie silnika oraz działanie systemów i sterowników. Na rynku dostępne są akumulatory obsługowe i bezobsługowe. Te pierwsze wymagają kontrolowania poziomu elektrolitu i jego uzupełniania. Wewnątrz obudowy baterii kwasowo-ołowiowych znajduje się miarka lub znaczniki określające minimalny i maksymalny poziom elektrolitu. Należy pamiętać, aby zawsze uzupełniać go wodą destylowaną, a nie elektrolitem. Nie wolno także dolewać do elektrolitu innego płynu, a także przepełniać akumulatora, gdyż elektrolit może się rozlewać przy ładowaniu. Z kolei akumulatory samochodowe bezobsługowe nie wymagają uzupełniania poziomu elektrolitu. Większość produkowanych akumulatorów bezobsługowych nie wymaga uzupełniania elektrolitu nawet przez 6 lat.

Jaki akumulator wymaga uzupełniania elektrolitu?

Niedobór elektrolitu może prowadzić do nieprawidłowego działania akumulatora samochodowego, a nawet do jego uszkodzenia. Kontrolowania i uzupełniania poziomu elektrolitu nie wymagają akumulatory bezobsługowe, np. akumulatory AGM (Absorbed Glass Mat) i akumulatory żelowe (GEL).

Te pierwsze są przeznaczone głównie dla samochodów z bogatym wyposażeniem elektrycznym oraz z napędem hybrydowym. Są one wyposażone we włókno z maty szklanej nasączone elektrolitem. Wyróżniają się dużą szczelnością i mogą pracować w dowolnej pozycji, w przeciwieństwie do tradycyjnych modeli. Mogą one działać w systemie buforowym i cyklicznym.

Akumulatory żelowe wyposażone są w elektrolit w postaci oleistego i gęstego żelu, który powstaje w wyniku połączenia kwasu siarkowego z krzemionką. Elektrolit ten nie ulega wyparowaniu, dlatego nie trzeba go uzupełniać. Dzięki szczelnej obudowie mamy również gwarancję, że się nie rozleje. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie w samochodach, w których ważne jest długotrwałe zasilanie.