Czy krótka jazda samochodem szkodzi akumulatorowi?

Kategoria: Blog

szkodzi akumulatorowi

Rozwój technologii wykorzystywanych do produkcji aut elektrycznych sprawia, że akumulatory stają się coraz bardziej pojemne, wytrzymałe i przystosowane do rosnącej liczby cyklów ładowań. Warto jednak pamiętać, że akumulator to urządzenie, które jest sporo starsze niż pierwsze pojazdy napędzane silnikami spalinowymi. Choć przez wiele lat akumulator był ściśle związany z samochodami napędzanymi benzyna i ropą, to pierwszym pojazdem kołowym, w jakim go zamontowano, było auto elektryczne. Historia akumulatorów pokazuje, że rozwój techniki zatoczył pełne koło. Sprawdźmy, od czego się wszystko zaczęło.

Powstanie i rozwój akumulatorów

Pierwszym urządzeniem, które można uznać za prekursora współczesnych akumulatorów, był stos Volty, który został zaprezentowany w 1800 roku. Wykorzystywał on mechanizm powstawania prądu elektrycznego dzięki reakcji chemicznej zachodzącej między dwoma kawałkami różnych metali zanurzonymi w elektrolicie. Urządzenie składało się z metalowych krążków z miedzi i cynku, między którymi znajdowały się przekładki papierowe nasączone elektrolitem.

Urządzenie skonstruowane przez Volta było nietrwałe i trudno było o jego praktyczne zastosowanie. Konstrukcję rozwinął William Cruickshank, który elektrody zamocował w skrzyni wypełnionej elektrolitem w postaci kwasu siarkowego. Dalszy rozwój koncepcja akumulatora zawdzięcza Wilhelmowi Josefowi Sinstedenowi, który zastąpił płytki z cynku i miedzi ołowiem. Chwała związana z wynalezieniem akumulatora przypadła jednak Gastonowi Planté, który w 1860 roku pokazał w pełni funkcjonalny akumulator kwasowo-ołowiowy, który można było wielokrotnie doładowywać. Wersję akumulatora, który nadawał się do seryjnej produkcji i praktycznego użytku stworzył Camille Alphonse Faure. Pokrył on płyty ołowiane siarczanem ołowiu, co pozwoliło na zwiększenie pojemności.

Pierwsze zastosowanie w pojeździe kołowym akumulator zawdzięcza Gustavowi Trouvé. Skonstruował on auto napędzane prądem, wykorzystując silnik elektryczny opatentowany przez Siemensa oraz trójkołowiec zbudowany przez Jamesa Starleya.

Pierwsze pionierskie lata motoryzacji to nie tylko rozwój aut z silnikami spalinowymi zapoczątkowany przez konstrukcję Benza, ale również wiele modeli elektrycznych.

Pierwsze auta spalinowe nie były wyposażane w akumulatory. Pojawiły się one dopiero wraz z wprowadzeniem rozruszników, co pozwoliło wyeliminować uruchamianie silnika przy pomocy korby. Powszechne montowanie akumulatorów w samochodach z silnikami spalinowymi zaczęło się dopiero we wczesnych latach 20. XX wieku. Pierwsze samochodowe akumulatory i instalacje elektryczne pracowały z napięciem 6V.