Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

sklep
firmowy

+48 32 269 08 87

 

 

hurtownia

+48 784 934 910

Akumulatory żelowe — wady, zalety, zastosowanie

motocykl

Przez bardzo długi czas akumulatory samochodowe różniły się od siebie wyłącznie parametrami określonymi przez producenta. Współcześnie możemy wybierać spomiędzy kilku różnych modeli o określonych właściwościach. Jednym z nich są akumulatory żelowe. Warto poznać ich wady, zalety, a także rekomendowane możliwości zastosowania.

Specyfika akumulatorów żelowych

W akumulatorach żelowych płynny elektrolit został zastąpiony specjalnym żelem, który powstaje z wymieszania kwasu siarkowego z krzemionką. Coraz więcej kierowców zastanawia się nad możliwością zastosowania tego rodzaju akumulatora w swoim samochodzie. Czy jest to korzystne rozwiązanie?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na główne zalety akumulatorów żelowych. Po pierwsze mogą być one ustawiane w dowolnej pozycji, są odporne na głębokie przechyły, a nawet krótkotrwałą pracę w pozycji odwróconej. Dodatkowo warto pamiętać, że elektrolit w formie żelu nie paruje, nie trzeba go uzupełniać i co ważne — ryzyko wycieku jest ograniczone do minimum nawet w przypadku nieoczekiwanego uszkodzenia mechanicznego. Akumulatory żelowe są odporne na wibracje i wstrząsy. Wytrzymałość cykliczna jest nawet o 25% większa niż w przypadku standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Niestety akumulatory żelowe mają też swoje wady, które także należy wziąć pod uwagę. Przede wszystkim akumulatory żelowe cechują się stosunkowo niską mocą przy dostarczaniu wysokich prądów, zwłaszcza w niskich temperaturach. Przez to nie znajdują zastosowania w samochodach jako akumulatory rozruchowe.

Ze względu na swoje cechy akumulatory żelowe jako jednostki rozruchowe znalazły zastosowanie w motoryzacji, ale przede wszystkim w jednośladach, w których prądy rozruchowe są o wiele mniejsze, eksploatacja odbywa się w okresie letnim, a pozycja pracy może znacząco odbiegać od pionu. Sprawdzają się też doskonale jako jednostki stacjonarne, np. w przyczepach kempingowych, kamperach, a także jako jednostki pomocnicze w samochodach terenowych.